Zajezdnia tramwajowa w Grudziądzu


Zajezdnia tramwajowa w Grudziądzu to kluczowy punkt w systemie komunikacji miejskiej, zlokalizowana przy ulicy Dworcowej 47. Ten obiekt odgrywa istotną rolę w zapewnianiu transportu publicznego w tym regionie, a jego znaczenie może być zauważone w codziennym funkcjonowaniu społeczeństwa.

Jako główna siedziba Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu, zajezdnia ta zarządza flotą tramwajową oraz innymi usługami związanymi z transportem publicznym. Dzięki odpowiednim inwestycjom oraz modernizacjom, zajezdnia przedstawia się jako nowoczesne centrum obsługujące mieszkańców i turystów.

Hala postojowa

Budynek zajezdni tramwajowej w Grudziądzu jest ośmiotorowy i wyposażony w jeden tor ślepy. To wyróżnia go na tle innych obiektów tego typu. W warsztacie znajdującym się w obrębie zajezdni można znaleźć ponad stuletnią tokarkę, która służy do obręczy kół tramwajowych, co jest przykładem nawiązania do tradycyjnych technik rzemieślniczych.

Aktualnie w tej zajezdni stacjonuje 29 wagonów, co czyni ją istotnym punktem w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej w regionie.

Pożar i odbudowa

W dniu 5 września 1993 roku, około godziny 5:00, zajezdnia tramwajowa w Grudziądzu doświadczyła poważnego incydentu, kiedy to wybuchł ogromny pożar. Przyczyną tej tragedii było prawdopodobnie zwarcie instalacji elektrycznej. W wyniku tego zdarzenia zniszczeniu uległo aż 11 wozów oraz wagon techniczny, które znajdowały się wewnątrz hali.

Akcja gaśnicza była intensywna, ponieważ w ratowaniu zajezdni uczestniczyło 11 jednostek straży pożarnej. Konsekwencją pożaru było zatrzymanie ruchu tramwajowego w mieście na wiele dni, co wywołało znaczne niedogodności dla mieszkańców Grudziądza.

Jeszcze w 1993 roku zainicjowano prace nad odbudową obiektu. Właściwe działania podjęto bezzwłocznie, a efekty były widoczne już w sierpniu 1994 roku, kiedy to 4 sierpnia nastąpiło oficjalne otwarcie nowo odbudowanej zajezdni. Punktem kulminacyjnym tego wydarzenia było wystąpienie Zenona Kufla, ówczesnego prezydenta Grudziądza, który dokonał ceremonii otwarcia.

Tabor

W zajezdni tramwajowej w Grudziądzu znajduje się bogaty i różnorodny tabor tramwajowy, który odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu komunikacyjnego w mieście. Dzięki nowoczesnym pojazdom oraz historycznym jednostkom, mieszkańcy mogą korzystać z komfortowych i efektywnych środków transportu.

ObrazekKategoriaRok produkcji_Ilość
_Konstal 2N21994_1
_Modernus Beta MF 28 AC2022_4
_Konstal 805NaMM2010_6
_Konstal 805Na1980/2010_2
_Konstal 805Nb1993_4
_Düwag GT82010_6
Suma wagonów23
Procent wagonów niskowejściowych
i niskopodłogowych
17%

Podsumowując, zajezdnia dysponuje różnorodnymi typami tramwajów, co znacząco wspiera operacyjność komunikacji publicznej w regionie. To zróżnicowanie pojazdów zapewnia zarówno wygodę, jak i elastyczność w dostosowywaniu tras do potrzeb pasażerów.

Przypisy

  1. Grudziądz. Nowa Beta wozi już pasażerów [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 18.02.2023 r.]
  2. Jerzy Różycki: Pożar zajezdni tramwajowej w Grudziądzu. Dzisiaj mija 25lat. grudziadz365.pl, 05.09.2018 r. [dostęp 26.06.2020 r.]
  3. a b Michał Wojtaszek: Grudziądz. Prywatna Strona Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej, 11.09.2016 r. [dostęp 26.06.2020 r.]
  4. YouTube [online], www.youtube.com [dostęp 18.11.2017 r.]
  5. JanJ. Golombek JanJ., 110 lat tramwaju elektrycznego w Grudziądzu, „Biuletyn Koła Miłośników Dziejów Grudziądza”, 2009 [dostęp 18.02.2023 r.]

Oceń: Zajezdnia tramwajowa w Grudziądzu

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:5