Aleksander Ścibor-Rylski


Aleksander Ścibor-Rylski, znany również pod pseudonimem „Ostoja”, był wybitnym polskim pisarzem, reżyserem i scenarzystą filmowym, którego twórczość znacząco wpłynęła na polską kulturę filmową i literacką.

Urodził się 16 marca 1928 roku w Grudziądzu, a swoje życie zakończył 3 kwietnia 1983 roku w Warszawie. Jego bogaty dorobek artystyczny obejmował między innymi scenariusze do znakomitych filmów, takich jak:

  • Popioły (1965),
  • Człowiek z marmuru (1977),
  • Człowiek z żelaza (1981),
  • oraz do popularnego serialu telewizyjnego Lalka (1977).

Ścibor-Rylski jest również twórcą ikonicznej postaci Mateusza Birkuta, która zyskała uznanie i stała się symbolem społecznych przemian w Polsce.

Życiorys

Aleksander Ścibor-Rylski był synem Jerzego i Ireny z Ciesielskich. W trudnym okresie hitlerowskiej okupacji zaangażował się w działalność w Szarych Szeregach oraz Armii Krajowej. Jego heroizm przejawiał się również w czasie powstania warszawskiego, gdzie pełnił rolę łącznika dowódcy w Zgrupowaniu „Żniwiarz”. W trakcie zaciętych walk odniósł poważne rany, a po zakończeniu konfliktu opuścił zniszczone miasto razem z cywilami, którzy również zostali zmuszeni do ucieczki.

Po wojnie, w roku 1946, zadebiutował jako poeta i prozaik. W latach 1946–1951 studiował polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim, jednak studia te ostatecznie ukończyć mu się nie udało. W latach 1948–1954 był członkiem redakcji tygodnika Żołnierz Polski, gdzie pełnił m.in. rolę kierownika działu kulturalnego. W 1950 roku opublikował powieść pt. Węgiel, która powstała w duchu socrealizmu i przyniosła mu uznanie jako jednego z najbardziej utalentowanych pisarzy tego nurtu. W latach 1955–1957 angażował się również w pracę redakcją czasopisma Nowa Kultura.

Od 1951 roku związał się z kinematografią, pracując jako scenarzysta i reżyser. W latach 1955–1965 pełnił funkcję kierownika literackiego Zespołu Filmowego „Rytm”, a w latach 1972–1978 był kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Pryzmat”. Jego twórczość filmowa i literacka znacząco wpłynęła na polską kulturę tego okresu.

Ostatecznie, Aleksander Ścibor-Rylski zaznał spokoju po śmierci, znajdując miejsce wiecznego spoczynku na Cmentarzu Komunalnym Północnym na Wólce Węglowej w Warszawie, w kwaterze E-V-2-2-11.

Twórczość

Książki

W twórczości Aleksandra Ścibor-Rylskiego można odnaleźć bogaty dorobek literacki, w tym szereg znaczących dzieł, które zasługują na szczególną uwagę. Do najważniejszych z nich należą:

  • Cykl Biblioteka Przodowników Pracy, w ramach którego opublikowano:
    • Orczewski i jego brygada (1949),
    • Górnicze gołębie pokoju: (o Wiktorze Markiewce) (1950),
    • „Pancerz” Józefa Szulca (1950),
    • Stasiek Kaluga staje do współzawodnictwa (1950).
  • Węgiel (1950),
  • Dwanaście felietonów (1951),
  • Sprawa Szymka Bielasa (1953),
  • Wieczór u Hanysa Dębiczka (1954),
  • Iwan (1954),
  • Cień i inne opowiadania (1955),
  • Styczeń (1956),
  • Ich dzień powszedni (1957),
  • Złote koło (seria Ewa wzywa 07…, 1971),
  • S.O.S. (1974, pod nazwiskiem żony Jadwigi Wojtyłło),
  • Pierścionek z końskiego włosia (1991).

Owe książki świadczą o wszechstronności i bogactwie twórczej wyobraźni autora.

Filmografia

W zakresie filmowym Aleksander Ścibor-Rylski również wykazał się dużą aktywnością. Oto lista znaczących projektów, w które był zaangażowany:

  • Człowiek z żelaza – scenariusz (1981),
  • Lalka (serial) – scenariusz (1977),
  • Człowiek z marmuru – scenariusz (1976),
  • Dagny – scenariusz (1976),
  • S.O.S. (serial telewizyjny) – scenariusz (1974, podpisany nazwiskiem żony Jadwigi Wojtyłło),
  • Gniazdo – scenariusz (1974),
  • Agent nr 1 – scenariusz (1971),
  • Seksolatki – scenariusz (1971),
  • Trąd – scenariusz (1971),
  • Złote Koło – scenariusz (1971),
  • Południk zero – scenariusz (1970),
  • Sąsiedzi – reżyseria, scenariusz (1969),
  • Wilcze echa – reżyseria, scenariusz (1968),
  • Morderca zostawia ślad – reżyseria, scenariusz (1967),
  • Popioły – scenariusz (1965),
  • Jutro Meksyk – reżyseria, scenariusz (1965),
  • Późne popołudnie – reżyseria, scenariusz (1964),
  • Ich dzień powszedni – reżyseria, scenariusz (1964),
  • Czarne skrzydła – scenariusz (1962),
  • Dom bez okien – scenariusz (1962),
  • Dotknięcie nocy – scenariusz (1961),
  • Rok pierwszy – scenariusz (1960),
  • Ostatni strzał – scenariusz (1959),
  • Pigułki dla Aurelii – scenariusz (1958),
  • Cień – scenariusz (1956).

Jego wkład w kinematografię ukazuje nie tylko talent pisarski, ale także zdolności reżyserskie i kreatywność, przyczyniając się do powstania wielu znaczących dzieł filmowych.

Ekranizacje

W kontekście twórczości Aleksandra Ścibora-Rylskiego, filmowe adaptacje jego dzieł zajmują istotne miejsce. Do najważniejszych ekranizacji należą te, które powstały na podstawie jego książek. Na przykład, na motywach jego powieści z lat sześćdziesiątych, Pierścionek z końskiego włosia, Andrzej Wajda zrealizował w 1992 roku film zatytułowany Pierścionek z orłem w koronie.

Ordery i odznaczenia

Na przestrzeni swojej kariery Aleksander Ścibor-Rylski otrzymał liczne odznaczenia i wyróżnienia, które świadczą o jego znaczących osiągnięciach. Poniżej przedstawiamy zasługi, które zdobył w trakcie swojego życia zawodowego:

  • Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany w 1975 roku,
  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, nadany w 1964 roku,
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany 11 lipca 1955 roku,
  • Medal 10-lecia Polski Ludowej, przyznany 19 stycznia 1955 roku.

Nagrody

W dorobku Aleksandra Ścibora-Rylskiego znajdują się liczne wyróżnienia, które odzwierciedlają jego znaczący wkład w kulturę i sztukę. Poniżej przedstawiamy niektóre z najważniejszych nagród, jakie otrzymał:

  • Nagroda Państwowa III stopnia, przyznana w 1951 roku,
  • III Nagroda Ministra Kultury i Sztuki, otrzymana w 1954 roku,
  • Nagroda Związku Literatów Polskich, również w 1954 roku,
  • Nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, zdobyta w 1954 roku,
  • II nagroda za tekst „Złote koło” w Konkursie na telewizyjne widowisko sensacyjne, przyznana w 1970 roku,
  • Nagroda Polskiego Radia II stopnia, nadana w 1974 roku,
  • Nagroda prezesa Komitetu ds. Radia i TV, w kategorii zespołowej, za scenariusz filmu „Lalka”, przyznana w 1979 roku.

Upamiętnienie

Patronem ławeczki w Parku Ratuszowym w Krakowie w dzielnicy XVIII Nowa Huta jest Aleksander Ścibor-Rylski, co potwierdza zamieszczona tam tabliczka. Warto zaznaczyć, że patroni ławeczek w przestrzeni publicznej są wybierani w ramach unikalnego projektu Kody Miasta, który jest realizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Kraków uzyskał tytuł Miasta Literatury UNESCO w 2013 roku, co jest dla miasta ogromnym wyróżnieniem.

W 1993 roku powstał niezwykle interesujący film dokumentalny pt. Człowiek z szuflady, poświęcony Aleksandrowi Ściborowi-Rylskiemu (1928–1983). Reżyserami tego dzieła byli Andrzej Kotkowski oraz Jerzy Sztwiertnia.


Oceń: Aleksander Ścibor-Rylski

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:9